Username:

Password:

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Watou  (gelezen 3094 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Ingrid
Premium Member

« Gepost op: September 11, 2011, 08:24:25 »

Het zat heel de zomer al in de planning, maar op de een of andere manier kwam het er maar niet van: een bezoek aan het Kunstenfestival van Watou. Gisteren ben ik dan toch eindelijk geweest en het was een perfecte dag ervoor. De lome warmte dwong je om een aantal versnellingen terug te schakelen, want dat is daar wel nodig. Voor Watou moet je veel tijd en weinig haast uittrekken.

Het thema van dit jaar verraadt tegelijkertijd ook een van de hoogtepunten:

Je trekt ook best een paar gemakkelijke schoenen aan, want de tentoonstellingen zijn over een tiental locaties in het dorp verspreid.

Lies van Gasse en Peter Theuninckx, Waterdicht:

Het is wat het is
zegt de liefde
Ingrid
Premium Member

« Antwoord #1 Gepost op: September 11, 2011, 08:35:58 »

In de kerk van Watou waren heel bijzondere sculpturen te zien, maar helaas was het daar veel te donker om een foto te kunnen maken. Dat had alles te maken met een dia-tentoonstelling van een rouwende dame na de tsunami, heel indrukwekkend.

In het gemeentehuis was er een powerpoint te zien van Rozalie Hirs. Zij laat je vanuit weer een heel andere invalshoek lezen. De presentatie is ook online te bekijken:

http://www.geluksbrenger.nl/

In het Parochiehuisje waren er werken te zien van Sara Bomans. Zij vervat al haar frustraties in kunst en maakt daarbij gebruik van originele materialen. De foto hieronder toont een fragment, het geheel is een spierwitte kamer met midden daarin een bed waarvan het dekbed opengeslagen ligt. De kreukels suggeren dat het bed nog maar zojuist werd gebruikt en in de lakens vind je in mensenhaar de volgende tekst afgebeeld: "Je hebt het met haar gedaan om mij te kwetsen".

Het is wat het is
zegt de liefde
Ingrid
Premium Member

« Antwoord #2 Gepost op: September 11, 2011, 08:46:20 »

De Douviehoeve is een hoogtepunt. Zelfs zonder dat er daar ook maar iets te zien is, is het al een prachtlocatie, maar uiteindelijk ben ik gegaan voor wat er vertoond wordt en dat is niet mis: Hugo Claus en Albert Pepermans hebben samengewerkt aan het project "fabels" en het resultaat is schitterend:

Een andere ruimte was volledig gewijd aan Rainer Maria Rilke. Daar waren uiteraard zijn gedichten, audiovisueel ondersteund door voordrachten daarvan, maar het was vooral ook de tentoonstelling rond zijn enige prozawerk "De aantekeningen van Malte Laurids Brigge" die mij boeide. Ik wist onlangs een mooie exemplaar ervan op de kop te tikken en ben het momenteel in het Duits aan het lezen. Gerolf Van De Perre wist het in beelden om te zetten:

En er was nog meer, véél meer... onder andere een "zap-locatie" waar een bloemlezing aan gedichten werd gepresenteerd. Veel aandacht ook voor de Poolse dichteres Wislawa Szymborska, van wie ik vandaag -bij gelegenheid van de herdenking van 11 september 2001- een gedicht opnam in Bitterkoekjes.

Het is wat het is
zegt de liefde
Ingrid
Premium Member

« Antwoord #3 Gepost op: September 11, 2011, 08:52:37 »

Het Blauwhuys biedt momenten van rust.

Sommige kunstwerken zullen er een blijvende plek vinden, zoals deze van Yves Velter die aangeeft dat de muren van het oude Blauwhuys oren hebben en veel zouden kunnen verhalen:

Er is een expositie van Anno Dijkstra, die komen we verder op de route nogmaals tegen.

Buiten nodigen een drietal ligbedden uit tot een moment van volledige ontspanning. In de zetels zijn luidsprekers ingebouwd en er wordt een rijke variatie aan poëzie voorgelezen, bekende en onbekende werken wisselen elkaar af en de combinatie met het zonnetje maakt haast slaperig. Er is echter nog veel te bekijken en te doen. Verderop in de tuin van het Blauwhuys staan schommels en de bedoeling is dat je er ook werkelijk gebruik van maakt. Elke schommel biedt een ander gedicht. Er klinkt er eentje van Herman de Coninck en ik ga later ook naar huis met een bundel van zijn hand.

Gedichten zijn er ook te lezen, op spiegels, heel bijzonder en het licht geeft er een speciale sfeer aan:

Het is wat het is
zegt de liefde
Ingrid
Premium Member

« Antwoord #4 Gepost op: September 11, 2011, 09:01:22 »

In het Rusthuis is er een klankwerk te zien en te horen van Pierre Huyghe. De buisklokken geven de tonen weer uit "Dream" van John Cage en de kunstenaar wil graag dat er uit toevallige aanrakingen nieuwe compostities ter plaatse ontstaan. En dan is er verschil tussen mannen en vrouwen: vrouwen raken subtiel een of enkele klanken aan, mannen maaien er met twee handen tegelijk doorheen, beide levert een charmant klankspel op:

Verder zijn er heel wat foto- en filmexposities te bekijken en van Olivier Blanquart staat er deze "Family X" opgesteld, ik fotografeerde er een detail van:

De kelder van de brouwerij toonde een expositie van Anno Dijkstra en zijn beelden zijn onmiddellijk herkenbaar. Ooit zag je deze in fotovorm, maar Anno is van mening dat je driedimensioneel een sterkere binding krijgt met wat er gebeurt:

Een lange en bijzondere dag was het en ik ben met een hoofd boordevol indrukken (en een tas vol poëzie) weer huiswaarts gegaan. De volgende keer zal ik er zeker weer bij zijn.

Het is wat het is
zegt de liefde
Ingrid
Premium Member

« Antwoord #5 Gepost op: September 11, 2011, 10:41:23 »

En dan zijn er ook nog goedbewaarde sporen van voorgaande festivals. Dit gedicht van Hugo Claus stond geschilderd op één van de schuren van de Douviehoeve. Helaas lukte het niet om Ambroos in de richting van het gedicht te lokken; ik had dan ook niet meer te bieden dan een halfopgegeten appel...:

Het is wat het is
zegt de liefde
Janne
Premium Member

« Antwoord #6 Gepost op: September 11, 2011, 16:31:42 »

Dit is wel heel veelzijdig!
Leuk verslag Ingrid!

Tegenslagen zijn kansen met een masker op. (Chinees spreekwoord)
Ron
Administrator
*

Just a Gentle Storm

« Antwoord #7 Gepost op: September 11, 2011, 19:52:46 »

Mooi verslag Ingrid !
Bij uitstek de betere tentoonstelling voor mij.

Was ooit in Assenede toen er over het hele dorp verspreid allerlei exposities waren.
Mensen stonden zich zelf te vergapen aan een vuilnisbak die niet tot de verzameling behoorde.

our scars have the power to remind us that the past was real
- Red Dragon -
Ingrid
Premium Member

« Antwoord #8 Gepost op: September 11, 2011, 20:28:57 »

Watou was vroeger enkel een poëziefestival. Drie jaar geleden nam Jan Moeyaert (de "grote" broer van Bart) de fakkel over onder de voorwaarde dat hij er een andere draai aan moest geven. De vroegere vader van dit gebeuren, Gwy Mandelinck, was eigenlijk van mening dat met hem het festival ook diende te stoppen. Er werd dus het nodige aan beeldende kunst toegevoegd.

Mijn verslag is wel heel subjectief in die zin dat de dingen die me niet aanspraken er eenvoudigweg uit weggelaten zijn. Zo kon ik helemaal niets met "Ketchup Overdrive", van Tamara van San. Het werk van Michael Dans sprak me niet aan, mooi gemaakt, maar meer hield het voor mij niet in. In het Rustoord had ik heel veel moeite met het kunstwerk van Berlinde de Bruykere en ik kon ook niets met wat Bertrand Lavier er had neergelegd. Ik plaats hieronder de bijbehorende afbeeldingen geplukt van het net. Met alle respect overigens voor wie het wel waardeert.

Ik zou geneigd zijn om te zeggen: volgend jaar gezellig samen! Maar ik vond het eigenlijk wel heel erg prettig dat ik deze dag helemaal op mijn eigen tempo kon doen. Bij sommige dingen heb ik heel lang stilgestaan, bij andere zaken juist weer helemaal niet.

Het is wat het is
zegt de liefde
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: