Username:

Password:

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: de kerststress  (gelezen 782 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Janne
Premium Member

« Gepost op: December 22, 2011, 22:42:37 »

Voor mij is het vakantie.
Ik heb de kerstvakantie gehaald, zonder griep, zonder longontsteking of andere lichamelijke ongemakken.
Met de nadruk op lichamelijke! Het was met recht de eindstreep halen, zo voelde het voor mij.
Ik heb maar achttien kleuters in mijn klas en vergeleken met de voorgaande jaren lijkt het dan alsof ik niet mag zuchten. Maar m´n hemel, ik heb m´n handen er vol aan! Ik vind het echt niet leuk zo! Dit ga ik echt niet doen (lees volhouden) tot aan mijn 65e, of 67e wellicht!  Na de herfstvakantie zijn zeker een vijftal kleuters bijna alleen maar aan het stuiteren!
Ik moet alles uit de kast halen om het werkbaar te houden. Voor mezelf en voor de andere kleuters. Ik heb het gevoel dat het me vaak niet lukt, dat ik te kort schiet. Naar deze kleuters, dat ik te veel mopper, te veel politieagent ben. Dat frustreert mij en ik weet zeker, de kleuters ook!
Vanavond heb ik teveel in de kop om hier rustig wat neer te kunnen zetten, maar de komende twee weken, na de kerstdagen, zijn voor mij in elk geval twee weken van bezinning en van een plan maken. Opruimen in huis (troep van sint maarten tot en met kerst) en figuurlijk opruimen in hoofd en in hart! Tijd nemen, plannen, om aan beide wensen/verwachtingen te kunnen voldoen.
Sinds ik juf ben, vind ik het moeilijk om thuis de kerstboom op te zetten. Ik denk dat het heel symbolisch is, ik wil daar deze dagen de tijd voor nemen om dat te overdenken.

Thuis is er ook heel wat veranderd.
Al een week of drie woont onze zoon weer bij ons, heel geregeld ook zijn vriendin. Hoewel ons huis groot is, vraagt dat behoorlijk wat aanpassingen, van ons allemaal. Van het even tsjekken 'om hoe laat jij morgen opstaat' (lees: hoe laat wil jij eigenlijk douchen?), 'eet jij mee' (lees: voor hoeveel moet ik koken?), via, 'hoeveel 'kostgeld' moeten we nou vragen', tot 'wat is het lekker warm als ik thuiskom van mijn werk'!
Dan heb ik het nog niet over het feit dat, na wat gepruttel van mijn kant, er een compleet kerstmenu is ingeslagen en dat ik niet hoef te koken! Ook dat vraagt omschakeling, want ondanks mijn gemopper soms, had ik het wel altijd onder controle.
Dat bedoel ik dus, er is behoorlijk wat omschakeling nodig en dat is confronterend, en ik had al zo veel om mee te dealen!

En dan vergeet ik bijna te vertellen dat manlief sinds 1 november een nieuwe baan heeft en het ook met zijn andere baan in het hoger onderwijs erg druk heeft. Leve het onderwijs!

Tegenslagen zijn kansen met een masker op. (Chinees spreekwoord)
Roos
Member

« Antwoord #1 Gepost op: December 23, 2011, 10:20:52 »

een kind een tijd weer terug in huis brengt inderdaad omschakeling mee.
ik persoonlijk vind dat meestal gezellig,maar het zijn inderdaad geen kinderen meer,dat is het verschil,ze hebben reeds zelfstandig geleefd en dat verschil merk je binnen je "huishoudmanangement".
het leuke is hij kookt .
kijk is dat nou niet enig!
lieve groet Smiley
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: